Otomotiv devlerinden Ford Otosan (FROTO), 2025 yılı ilk çeyrek finansallarında dikkat çeken bir düşüş yaşadı. Şirket, geçen yıl aynı dönemde 12,3 milyar TL net dönem kârı açıklarken, bu yıl net kârı %48 azalarak 6,48 milyar TL seviyesine geriledi.
Her ne kadar şirket operasyonel olarak kâr üretmeye devam etse de, yüksek enflasyon ve artan finansman maliyetleri, bilanço üzerinde ciddi baskı yarattı.
Ana Göstergeler:
Hasılat: 160,9 milyar TL (2024/03: 171,5 milyar TL) → %6,2 düşüş
Brüt Kâr: 13,9 milyar TL (2024/03: 18,2 milyar TL) → %24 düşüş
Esas Faaliyet Kârı: 7,76 milyar TL (2024/03: 12,3 milyar TL) → %37 düşüş
Net Dönem Kârı: 6,48 milyar TL (2024/03: 12,39 milyar TL) → %48 düşüş
Net Parasal Kâr: 5,34 milyar TL → Enflasyon düzeltmesi kaynaklı pozitif etki
Toplam kapsamlı gelir: 4,02 milyar TL
Neden Zarar Değil Ama Sert Düşüş Var?
Ford Otosan zarar açıklamamış olsa da net kârındaki bu ciddi daralmanın arkasında üç temel neden bulunuyor:
Enflasyon Muhasebesi:
TMS 29 kapsamında yapılan enflasyon düzeltmeleri, kârlılığı görünüşte desteklese de, reel büyüme etkisini sınırladı.
Finansman Giderleri:
Faiz ve kur kaynaklı finansman giderleri 11,65 milyar TL seviyesine ulaştı. Bu kalem, finansman gelirleriyle dengelenemedi.
Satışlardaki Gerileme:
Hem yurt içi hem ihracat kaynaklı satışlarda yaşanan azalma, toplam hasılatı düşürdü. Satışların maliyeti ise yüksek kaldı. Ford Otosan’ın bilançosu bir "zarar" olmasa da, bu seviyede net kâr daralması şirketin operasyonel baskı altında olduğunu gösteriyor. Brüt ve faaliyet kâr marjlarındaki düşüş de sürdürülebilir kârlılık açısından uyarı sinyali veriyor. Tüm bunlara rağmen şirketin nakit akışı güçlü, kasası dolu ve yatırım iştahı canlı görünse de, piyasa algısı açısından bu bilanço “soğuk” karşılanabilir.