ÖSYM, 2025 YKS sonuçlarına ilişkin kapsamlı istatistikleri yayımladı. Aday sayıları, test ortalamaları ve puan dağılımlarını içeren tabloların yanında en dikkat çeken veri, TYT Temel Matematik doğru cevap dağılımı oldu.
TYT Temel Matematik Testi:
En yoğun doğru sayısı: 1
Ortalama net: 6,006
Standart sapma: 7,067
Öğrencilerin %14’e yakını yalnızca 1 soruyu doğru yanıtlayabildi.Bu oran önceki yıllara göre ciddi bir gerileme anlamına geliyor. 2023 ve 2024 yıllarında doğru cevap eğrisi daha dengeliyken, 2025’te adeta yere çakıldı. 10 ve üzeri net yapan aday oranı ise çok düşük.

TYT Türkçe’de Durum Görece Daha İyi:
Türkçe testinde en yoğun doğru aralığı: 25–30 net

Ortalama: 21,243
Türkçe grafiğinde 2025 yılı (kırmızı eğri), diğer yıllara göre önde seyretti. Adaylar, en azından okuduğunu anlamaya daha hakim görünüyor.

Sınava Katılım ve Geçersiz Sayılar:
| Oturum | Başvuran | Giren | Geçersiz | Geçerli |
|---|---|---|---|---|
| TYT | 2.560.649 | 2.351.641 | 244 | 2.351.397 |
| AYT | 1.721.057 | 1.549.940 | 57 | 1.549.883 |
| YDT | 215.451 | 156.040 | 10 | 156.030 |
Her yıl sınavlara milyonlarca kişi başvururken, on binlerce aday sınava girmiyor. 2025'te sadece TYT'de 209 bin aday sınava katılmadı.

AYT'de Matematik ve Fen Testleri:
AYT Matematik ortalaması: 6,798 net
Fizik: 2,442
Kimya: 1,758
Biyoloji: 2,596
Fen puanı ile mühendislik hedefleyen bir adayın bu verilerle barajı geçmesi bile başarı sayılıyor. 40 soruluk AYT Matematik’te ortalama neredeyse yine 6 net.
Puan Dağılımı:
2,3 milyon adaydan yalnızca 14 kişi TYT’de 550 puan barajını aşabildi.
TYT’de 400 puan üstü alan aday sayısı toplamda sadece 300 bin civarında.
Geriye kalan 2 milyondan fazlası, 400 puanın altında yer alıyor.
Bu tablo, üniversiteye yerleşecek aday havuzunun ne kadar daraldığını, ve eğitim sisteminin geniş kitleleri hazırlamakta zorlandığını gösteriyor.

Uzman Görüşü ve Eleştiri:
Eğitim uzmanları, hem içerik hem sistemsel düzeyde sorunlara dikkat çekiyor:
“Sorular mı çok zor, sistem mi çürümüş, öğrenciler mi kayıp? Aslında hepsi.”
Kimi uzmanlara göre öğrenciler pandemi sonrası öğrenme kayıplarını hiç telafi edemedi. Kimilerine göre ise bu artık bir sistem sorunu: İlkokuldan itibaren başlayan eşitsizlik, üniversite kapısında patlıyor.
