Yerli ve milli otomobil TOGG’un Türkiye’deki satış fiyatı ile Almanya’daki satış fiyatı arasındaki uçurum, otomobil vergilendirme sistemine yönelik eleştirileri yeniden gündeme taşıdı. Türkiye’de 2 milyon 363 bin TL’ye satılan TOGG, Almanya’da sadece 31.218 Euro yani yaklaşık 1 milyon 663 bin TL’ye anahtar teslim olarak sunuluyor. Aradaki fark tam 700 bin TL.
Türkiye’de Vergi Yükü Aracı Katlıyor
TOGG’un Türkiye’deki vergisiz çıplak fiyatı 1.270.430 TL. Bu fiyatın üzerine önce yüzde 55 ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) ekleniyor. ÖTV sonrası rakam 1.969.166 TL’ye çıkıyor. Üzerine bir de yüzde 20 KDV uygulanıyor ve son fiyat 2 milyon 363 bin TL’yi buluyor.
Kendi ülkesinde üretilen bir otomobilin, aynı otomobilin ithal edildiği başka bir ülkeden %42 oranında daha pahalıya satılması, Türkiye’deki dolaylı vergi sisteminin ne denli adaletsiz bir yapıya dönüştüğünü gözler önüne seriyor.

Almanya’da Teşvik Var, ÖTV Yok
Almanya’da ise TOGG’un ithalat fiyatı 26.904,50 €. Bunun üzerine %10 gümrük vergisi (2.690 €) ve %19 KDV (5.623 €) ekleniyor. Ancak Almanya’da elektrikli araçlara özel 4.000 € devlet teşviği bulunuyor. Sonuç olarak TOGG’un Almanya’daki anahtar teslim fiyatı 31.218 € yani yaklaşık 1 milyon 662 bin TL oluyor. Ne ÖTV var, ne de ekstra yük bindiren başka kalemler.
Yerli Üretimi Ödüllendirmek Yerine Cezalandıran Vergi Düzeni
TOGG örneği, Türkiye’de yerli üretimin nasıl cezalandırıldığını açıkça gösteriyor. Tüketici, kendi ülkesinde üretilen otomobili satın almak için Almanya’daki bir vatandaştan yaklaşık 700 bin TL daha fazla ödeme yapmak zorunda kalıyor. Üstelik bu fark, aracın üretim maliyetinden ya da lojistik giderlerinden değil, sadece vergilerden kaynaklanıyor.
Türkiye’deki otomobil vergilendirme sisteminin, lüks tüketimi caydırmak adı altında artık elektrikli, çevreci, yerli ve orta segment araçları bile lüks kategorisine soktuğu bir tabloyla karşı karşıyayız.
