Avro Bölgesi'nde geçen yıl kamu borcunun Gayri Safi Yurt İçi Hasılaya (GSYH) oranı yüzde 87,4'e ulaştı. Bu durum, bölgedeki ekonomik istikrar ve borç yönetimi konularında endişelere yol açmaktadır. Avrupa Birliği'nin gelecekteki ekonomik politikalarının şekillenmesinde bu yüksek borç oranının önemli bir rol oynaması beklenmektedir. Bu gelişmeler, Avro Bölgesi ekonomisini etkileyen önemli faktörler arasında yer almaktadır.
Avrupa İstatistik Ofisi (Eurostat), Avrupa Birliği (AB) ve Avro Bölgesi'nin 2024 yılı kamu borcu ve bütçe açığı verilerini paylaştı. Bu verilere göre, Avro Bölgesi'nde GSYH'ye oranla 2024 yılında kamu borcu yüzde 87,4'e yükseldi, 13 trilyon 258 milyar avro seviyesine ulaştı.
Avro Bölgesi'nde kamu borcunun GSYH'ye oranı 2023'te yüzde 87,3 iken 2024'te yüzde 87,4'e çıktı. Aynı dönemde AB'de kamu borcunun GSYH'ye oranı ise 80,8'den 81'e yükseldi.
AB ülkeleri arasında en yüksek kamu borcu oranına sahip ülke yüzde 153,6 ile Yunanistan olurken, en düşük oranlar sırasıyla Estonya (%23,6), Bulgaristan (%24,1) ve Lüksemburg (%26,3) olarak belirlendi.
Avro Bölgesi'nde 2023'te yüzde 3,5 olan bütçe açığının GSYH'ye oranı, 2024'te yüzde 3,1'e geriledi. Benzer şekilde, AB'de de aynı oran 2023'te yüzde 3,5 iken 2024'te yüzde 3,2 olarak kaydedildi.
AB ülkeleri arasında bütçe açığının en yüksek olduğu ülkeler sırasıyla Romanya (%9,3), Polonya (%6,6), Fransa (%5,8) ve Slovakya (%5,3) oldu. Buna karşın Danimarka, İrlanda, Güney Kıbrıs Rum Yönetimi, Yunanistan, Lüksemburg ve Portekiz bütçe fazlası veren ülkeler arasında yer aldı.
AB kurallarına göre, üye ülkelerin kamu borçlarının GSYH'lerinin yüzde 60'ını, bütçe açıklarının da GSYH'lerinin yüzde 3'ünü aşmaması gerekiyor. Ancak birçok AB ülkesi bu kurallara uymadığından, gerekli tedbirlerin alınması ve mali disiplinin sağlanması gerekiyor.