YatırımX Ekonomi 1 Temmuz'da başlıyor: E-faturada 17 milyon TL ceza riski uyarısı

1 Temmuz'da başlıyor: E-faturada 17 milyon TL ceza riski uyarısı

1 Temmuz'da e-fatura zorunluluğu başlıyor. Dönüşümü tamamlamayan işletmeleri bekleyen 17 milyon TL'ye varan ceza riski ve detaylar haberde.

Mali müşavirler odasından, e-fatura zorunluluğu kapsamında olan çok sayıda sektör ve işletmeye kritik uyarı geldi. 1 Temmuz itibarıyla elektronik dönüşüm sürecini tamamlamayan ve kâğıt fatura düzenlemeye devam eden mükellefler için ağır yaptırımlar devreye giriyor. Söz konusu işletmelere, kesilen fatura bedelleri üzerinden yüzde 10 oranında özel usulsüzlük cezası uygulanacak.

Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği (TÜRMOB) Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, e-fatura ve e-arşiv uygulamalarına geçiş sürecine ilişkin önemli değerlendirmelerde bulundu. Gelir İdaresi Başkanlığı'nın (GİB) Vergi Usul Kanunu (VUK) tebliğleri doğrultusunda 2021 yılında başlayan e-fatura zorunluluğunun, sektörler ve ciro limitlerine göre kademeli şekilde genişletildiğini hatırlatan Yıldız, işletmeleri zamanında aksiyon almaları konusunda uyardı.

Ciro Limiti ve Sektörel Zorunluluklar

Yıldız, 2025 yılı brüt satış hasılatı 3 milyon lira ve üzerinde olan mükelleflerin en geç 1 Temmuz'a kadar e-fatura ve e-arşiv sistemine dahil olmak zorunda olduğunu vurguladı. Zorunluluk kapsamında olduğu halde kâğıt fatura düzenlemeye devam eden işletmeler için özel usulsüzlük cezalarının yıllık üst sınırının 2026 yılı için 17 milyon liraya kadar çıkabildiğine dikkat çekti.

E-fatura ve e-arşiv uygulamasına geçiş zorunluluğu yalnızca ciro kriteriyle sınırlı kalmıyor. TÜRMOB Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız’ın paylaştığı bilgilere göre, ciro bağımsız olarak sisteme geçmesi gereken sektörler şunlar:

EPDK lisanslı akaryakıt şirketleri

Sigara ve alkol üreticileri ile ithalatçıları

İnternet satış platformları, e-ticaret yapan işletmeler ve internet reklam aracıları

Sebze ve meyve ticaretiyle uğraşan komisyoncu ve tüccarlar

Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) ile sözleşmeli hastaneler ve tıp merkezleri

Gayrimenkul ve motorlu araç alım-satım veya kiralama faaliyeti yürütenler

Kültür ve Turizm Bakanlığı belgeli oteller ve konaklama tesisleri

Elektrikli araç şarj hizmeti sunan firmalar

Maden ruhsatı sahipleri ve şeker üreticileri

Demir-çelik sektöründeki işletmeler ile gübre takip sistemine kayıtlı mükellefler

Faturalar GİB Üzerinden Elektronik Ortamda Gönderilecek

Uygulamaya dahil olan mükelleflerin müşterilerine e-fatura veya e-arşiv faturası düzenleyeceğini ifade eden Yıldız, sürecin işleyişine dair şu bilgileri verdi: "Satıcılar, faturaları tamamen elektronik ortamda ve GİB sistemleri üzerinden müşteriye iletiyor. e-Arşiv faturalar ise müşterinin talebine göre kâğıt çıktısı ya da elektronik ortamda doğrudan ulaştırılabiliyor."

Mükelleflerin sisteme geçiş sürecinde GİB tarafından yetkilendirilen özel entegratör kuruluşlardan hizmet alabileceğini belirten Yıldız, başvuru süreçlerinin geciktirilmemesi gerektiğinin altını çizdi.

17 Milyon TL'ye Varan Ceza Riski

Zorunluluk kapsamında yer aldığı halde sisteme geçmeyen ve kâğıt fatura kesmeyi sürdüren işletmeler, ağır mali yaptırımlarla karşı karşıya kalacak. Mali yaptırımların boyutuna dikkat çeken TÜRMOB Genel Başkanı Yıldız, "Zorunluluğu olduğu halde kâğıt fatura düzenlenmeye devam edildiğinde, işletmelere VUK uyarınca özel usulsüzlük cezaları kesiliyor. Fatura bedelinin yüzde 10'u oranında uygulanan bu cezaların yıllık üst sınırı 2026 yılı için 17 milyon liraya ulaştı. Bu tutar pek çok mükellef için ticari varlığını sarsacak boyuttadır. İleride telafisi güç cezai işlemlerle karşılaşmamak adına tüm ilgililerin süresi içinde uygulamaya dahil olması büyük önem taşıyor" şeklinde konuştu.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *