Türk-Amerikan ticaret ilişkilerinde son yıllarda gözlemlenen hızlı yükseliş, AmCham Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı ve Citi Türkiye CEO’su Emre Karter’in açıklamalarıyla bir kez daha teyit edildi. AmCham’in (Amerikan Ticaret Odası) İstanbul’da düzenlediği ve bu yıl yapay zekâ (YZ) ile siber güvenlik temalarına odaklanan Türk Amerikan İş Zirvesi'nde konuşan Karter, Türkiye'nin ABD için giderek daha stratejik bir konuma yerleştiğini vurguladı.
Karter’in verdiği bilgiye göre ABD, Türkiye'nin ihracatında net bir şekilde ikinci sıraya yükselmiş durumda. Oysa 10 yıl önce 7-9. sıralarda yer alıyordu. Karter, "Önümüzdeki üç yılda ABD’nin Türkiye ihracatında birinci sıraya çıkmasını bekliyoruz" diyerek beklentilerini dile getirdi. Bu yükselişte, ABD’nin küresel tarifelerinin rekabetçi ülkeler için yarattığı zorlukların, Türkiye'nin konumunu güçlendirmesinin etkili olduğu belirtildi.
2030–31 Hedefi: 100 Milyar Dolarlık Ticaret Hacmi
Trump döneminde gündeme gelen 100 milyar dolarlık ticaret hacmi hedefinin artık gerçekçi bir senaryo olduğunu belirten Emre Karter, mevcut hızla devam edilmesi halinde bu hacme 2030–2031’de ulaşılabileceğini öngördü.
Karter, bu hedefe ulaşılmasında LNG ve uçak alımlarının ithalat tarafındaki dengeyi destekleyeceğini kaydetti. Ayrıca, ABD-Türkiye ticaretinin hem ithalat hem de ihracatta dengeli bir yapıya sahip olmasının da Amerikalı paydaşlar tarafından olumlu karşılandığını ekledi.
Yapay Zekâ ve Siber Güvenlik, Şirket Stratejilerinin Odağında
Zirvenin ana gündemi olan yapay zekâ ve siber güvenlik konularına değinen Karter, bu iki alanın şirket stratejilerinde artık ayrılmaz bir parça hâline geldiğini söyledi.
"Yapay zekâ yatırımlarını konuşmadığımız bir gün yok. Ancak bunun bir de risk yönetimi ve siber güvenlik boyutu var. Bu iki başlık birlikte ilerlemediğinde, fırsatlar hızla tehdide dönüşebilir."
Etkinlik boyunca Ford Otosan, Honeywell, Microsoft Türkiye, Cisco gibi önde gelen şirketlerin ve kurumların üst düzey yöneticileri, YZ’nın yüksek riskli sektörlerde kullanımı, veri güvenliği ve siber güvenlik gibi kritik başlıkları ele alan panellerde deneyimlerini paylaştı.
Türkiye Bölgesel Merkez Rolüyle Fark Yaratıyor
Karter, AmCham Türkiye üyelerinin yüzde 30–35’inin Türkiye’yi üretim, inovasyon, Ar-Ge ve yönetim süreçlerinde bölgesel merkez olarak konumlandırdığını belirtti.
AmCham Türkiye'nin beş ana önceliğinden birinin de, Türkiye’nin bu bölgesel merkez rolünü daha görünür kılmak olduğunu ifade eden Karter, Orta Asya'dan Afrika'ya uzanan geniş coğrafyada Amerikalı şirketlerin Türkiye ile ortak projeler geliştirme isteğini dile getirdiğini vurguladı. Karter, bu iş birliğinin "1+1’in 2’den fazla edeceği projeler" üretebileceğinin altını çizdi.
