ING Türkiye, NielsenIQ işbirliğiyle gerçekleştirdiği Tasarruf Eğilimleri Araştırması'nın 2025 üçüncü çeyrek sonuçlarını duyurdu. Araştırmaya göre, her iki kişiden birinin (yüzde 54,3) tasarrufu bulunuyor.
Gençlerde Tasarruf Sahipliği 10 Puan Arttı
Araştırmanın en dikkat çekici sonucu, 18-24 yaş grubundaki tasarruf sahipliğinde gözlemlenen sıçrama oldu. Bu genç yaş grubunda tasarruf sahipliği, önceki çeyreğe göre 10 puanlık bir artışla yüzde 47 seviyesine ulaştı.
Düzenli tasarruf yapabildiğini belirtenlerin oranı genel olarak yüzde 82 seviyesinde kalırken, tasarrufa ayrılan miktarda artış yaşandı. Gelirinin yüzde 20-30'u arasını tasarruf edenlerin oranı 3 puan artarak yüzde 29'a yükseldi.
En Büyük Motivasyon: Geleceğe Yatırım ve Güvence
Bireylerin tasarruf etme motivasyonlarında "geleceğe yatırım" yüzde 37 ile ilk sıradaki yerini korudu. Özellikle genç yaş gruplarının önceliklendirdiği bu gerekçeyi, yüzde 22 ile "beklenmedik risklere karşı güvence ihtiyacı" takip ediyor.
Tasarrufu olmayanların yüzde 27'si yakın zamanda tasarruf yapmayı planladığını belirtiyor. Bu planlama eğilimi, kadınlarda yüzde 31 ile erkeklere göre (yüzde 22) daha yüksek seyrediyor.
Yastık Altı Altın ve Nakit Zirvede
Tasarruf araçları tercihlerinde geleneksel yöntemler liderliğini sürdürüyor:
Yastık Altı Altın: Yüzde 40 (En çok tercih edilen)
Yastık Altı Nakit: Yüzde 25 (İkinci sırada)
TL Vadeli Hesap: Yüzde 23 (Önceki çeyreğe göre yükselişte)
Hisse Senedi/Borsa: Yüzde 18
Altın/Değerli Metal Hesapları: Yüzde 18
Kadınlar, yastık altı birikimleri ve altın hesaplarını daha çok tercih ederken; erkeklerde ise TL vadeli hesap, hisse senedi/borsa ve kripto para birimlerinin kullanımı öne çıkıyor. Hisse senedi ve borsayı tercih edenlerde yüzde 25 ile 18-34 yaş grubu lider durumda.
Finansal Bilgi Düzeyi 45 Yaş Altında Daha Yüksek
Yatırım ürünleri hakkında bilgi sahibi olduğunu söyleyenlerin oranı genel katılımcı kitlesinde yüzde 40 olarak gerçekleşti. En bilgili olduğunu belirten grup, yüzde 49 ile 25-44 yaş arası olurken, bunu yüzde 43 ile 18-24 yaş grubu takip etti. Finansal okuryazarlık oranı erkeklerde kadınlara göre 13 puan daha yüksek olarak belirlendi.
ING Türkiye Bireysel Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Tuğçe Bora Kılıç, araştırmanın sonuçlarını değerlendirdi. Kılıç, tasarrufun sağlıklı bir şekilde çeşitlendirilmesi için finansal bilgi düzeyinin artırılması ve farklı yatırım araçlarına erişimin kolaylaştırılması gerektiğini vurguladı.
Kılıç, gençlerin tasarruf eğilimini desteklemek amacıyla Z kuşağına özel GNZ fonu ve 18-27 yaş arası gençlere özel avantajlar sunan Turuncu Genç Hesap gibi yenilikçi ürünleri hayata geçirdiklerini belirtti.
