YatırımX Ekonomi Influencer Reklamlarında Yeni Dönem: 'Reklam' Yazmak Artık Yetmeyecek

Influencer Reklamlarında Yeni Dönem: 'Reklam' Yazmak Artık Yetmeyecek

Ticaret Bakanlığı'nın yeni yönetmeliği, influencer reklamlarına "açık etiket" zorunluluğu, yapay zekâ kullanımına kısıtlama ve falcılık, alkol gibi bazı ürünlere tamamen yasak getiriyor.

Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan ve sosyal medya influencer’larının (fenomenler) içeriklerini doğrudan hedef alan yeni yönetmelik taslağı, reklamcılık kurallarına köklü değişiklikler getiriyor. Türkiye gazetesinden Esma Altın'ın haberine göre, amaç tüketiciyi yanıltıcı ve gizli reklamlara karşı korumak.

Açık Etiket ve Marka Zorunluluğu

Yeni düzenlemeye göre, reklam içeren paylaşımlarda artık gizleme veya geçiştirme dönemi sona eriyor. İçerik üreticileri, paylaşımlarında açık biçimde “Reklam”, “Sponsor”, “İşbirliği”, “Hediye”, “Davet” gibi ifadelerden en az birini kullanmak zorunda kalacak. Buna ek olarak, reklam verenin adı veya markası da paylaşımda mutlaka belirtilecek. Sesli yayınlarda ise reklam uyarısı, yayının başında yapılmak zorunda olacak.

İndirim ve Fiyat Şeffaflığı

Tüketicinin en çok mağdur olduğu alanlardan biri olan indirimli satışlara da sıkı kurallar geliyor:

Faiz/Kâr Payı: “İndirimli”, “cazip”, “uygun” gibi ifadelerin kullanıldığı reklamlarda faiz veya kâr payı oranı, paylaşım alanında açıkça yer alacak.

En Düşük Fiyat: Kampanyalı satışlarda, ürünün önceki 10 gün içindeki en düşük fiyatı esas alınacak.

Stok ve Tarih: Satış tarihleri ile stok miktarı da tüketicinin doğru bilgi alması için açıkça belirtilecek.

Yapay Zekâ ve Filtrelemeye Kısıtlama

Reklamlarda yapay zekâ (YZ) ve dijital manipülasyon kullanımı da yönetmeliğin merceğinde.

Filtreleme, dijital karakter veya YZ ile oluşturulmuş gerçek kişilerin kopyalarının kullanıldığı içeriklerde, bu durumun açıkça yazılması zorunlu tutulacak.

En dikkat çekici kısıtlama ise, bir kişinin dijital kopyasının ürünü bizzat deneyimlemiş gibi gösterilmesine izin verilmeyecek olması.

Tamamen Yasaklanan Reklam Türleri

Yeni düzenleme ile bazı hassas alanlarda reklam yasağı tamamen uygulamaya konuluyor:

Falcılık ve medyumluk

Yasa dışı bahis

Tütün ürünleri ve elektronik sigara

Alkollü içecekler

Çocuklara yönelik hedefli reklamcılık (yasaklanacak)

Ayrıca e-ticaret sitelerinde yaygın olan ve tüketiciyi aceleyle satın almaya zorlayan "panik tuzağı" veya yanıltıcı mesajlara karşı da özel bir dikkat gösterilmesi gerektiği vurgulanıyor.

Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *