Cumhurbaşkanı Kararı ile Resmî Gazete’de yayımlanan düzenlemeye göre, daha önce Özel Tüketim Vergisi’nden muaf olan yat, gezinti gemisi ve teknelere artık yüzde 8 oranında ÖTV uygulanacak. Karar, kamuoyunda “lüks tüketimden alınacak vergi” olarak memnuniyetle karşılanırken, yatırımcı Songür Ulus uygulamanın pratikte beklenen etkiyi yaratmayacağını savundu.
Yat Sahipleri Şirket Kurarak Vergiden Kaçabiliyor
Ulus’a göre, Türkiye’de 15 metre üzeri inşa edilen teknelerin çoğu, sahipleri tarafından kurulan limitet şirketler üzerinden yapılıyor. Bu tekneler genellikle tersane alanlarında inşa ediliyor ve satılmadığı sürece ÖTV dilimine girmiyor. Yeni düzenlemede tek farkın yakıt tarafında görüleceğini belirten Ulus, yat sahiplerinin ÖTV’siz yakıt için Malta veya Virgin Islands gibi offshore bayraklara yönelmesinin muhtemel olduğunu ifade etti.
Küçük Üreticiler İçin Zor Bir Dönem
Seri imalatla küçük boy tekneler üreten firmaların zaten 2015’ten bu yana Hollanda pazarının kapanmasıyla zorluk çektiğini hatırlatan Ulus, pandemi döneminde geçici bir nefes alsalar da bu yeni vergiyle birlikte darboğaza gireceklerini söyledi.
Balık Fiyatlarına Dolaylı Etki
Songür Ulus’a göre, eğer uygulama sadece lüks yatlarla sınırlı kalmayıp ticari tekne ve gemilerin yakıtına da yansırsa, balık fiyatlarında en az yüzde 10 zam gündeme gelecek. Bu da halkın doğrudan etkileneceği bir sonuç anlamına geliyor.
Büyük Yatlar ve Gerçek Vergi Geliri
Ulus, Türkiye’de büyük boy yatların ihracat statüsünde inşa edildiğini ve bu nedenle ne ÖTV’nin ne de KDV muafiyetinin bu segmenti etkilemeyeceğini belirtiyor. “Büyük teknelerden devlete gelir olmaz, asıl samimiyet testi yurtdışından ithal edilen mücevher ve pırlantaya ÖTV koymaktır” dedi.
