Pegasus Havayolları, Çekya merkezli Smartwings Grubu'nu devralma anlaşmasıyla havacılık sektörünün gündemine oturdu. Bloomberg HT yayınına katılan Pegasus CEO'su Güliz Öztürk, 154 milyon Euro'luk bu önemli yatırıma ilişkin detayları paylaşarak, şirketin özellikle Avrupa pazarındaki uçuş ağının ve büyüme potansiyelinin büyük ölçüde zenginleşeceğini belirtti.
Avrupa Pazarına Stratejik Giriş
Öztürk, yaklaşık 1,5 yıldır üzerinde çalışılan Smartwings devralmasının, Pegasus'un Avrupa, Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Orta Asya'daki Türk Cumhuriyetleri'nde büyümeyi hedefleyen inorganik yatırım stratejisinin kritik bir parçası olduğunu vurguladı. Pegasus'un yurt dışı operasyonlarının yarısının Avrupa'ya dönük olması nedeniyle, bu adımın Avrupa pazarında önemli bir büyüme fırsatı yaratacağına dikkat çekti.
Dört Farklı Uçuş Lisansı İle Güçlenecek Ağ
Smartwings'in sadece Çekya merkezli olmadığını, aynı zamanda Çekya, Macaristan, Polonya ve Slovakya'da olmak üzere dört farklı uçuş lisansına (AOC) sahip olduğunu belirten Öztürk, bu lisansların Pegasus'un uçuş ağını çeşitlendirerek farklı ülkelerden yeni destinasyonlara uçma imkanı tanıyacağını ifade etti.
"Smartwings, 80'den fazla destinasyona uçmakta, güçlü tur operatörü ilişkilerine sahip iyi bilinen bir Avrupa markasıdır ve 2024 yılı itibarıyla 1 milyar euro ciroya sahip, kâr (EBITDA) üreten bir operasyon."
Filo Dönüşümü ve Finansman Modelleri
CEO Öztürk, Smartwings'in ağırlıklı olarak Boeing uçaklarından oluşan ve ortalama yaşı 14-15 yılın üzerinde olan kiralık filosunun, Pegasus'un ağırlıklı Airbus'tan oluşan 127 uçaklık filosu ile entegrasyon sonrası dönüşüme açık olduğunu dile getirdi.
Toplam büyüklüğü 154 milyon euro olarak açıklanan devralma anlaşmasının, kapanış sürecindeki koşullara bağlı olarak güncellenebileceğini, ancak büyük çaplı bir değişiklik beklenmediğini de ekledi. Satın almanın finansmanı için dış kaynak kullanımı da dahil olmak üzere farklı finansman modelleri üzerinde çalışıldığı ve kararın önümüzdeki dönemde verileceği belirtildi.
Süreç 2026'da Tamamlanacak
Devralma sürecinin tamamlanması için ilk aşamada sivil havacılık ve rekabet kurumlarından yasal onayların alınması gerekiyor. Öztürk, bu sürecin yaklaşık 6 ila 8 ay sürmesinin planlandığını ve tüm yasal süreçlerin 2026 yılı içerisinde tamamlanmasının hedeflendiğini kaydetti. Yasal onayların ardından devralma gerçekleşecek ve 2 yıllık bir iş planı çerçevesinde entegrasyon süreci devam edecek.
