Türkiye’de otomobil sahibi olmak giderek daha büyük bir ekonomik sınava dönüşüyor. Avrupa’da üretilen ve satılan araçlar, Türkiye’ye geldiğinde neredeyse iki katına yakın fiyat etiketlerine kavuşuyor. Bunun nedeni döviz kuru değil sadece; asıl yükü, devletin uyguladığı Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve Katma Değer Vergisi (KDV) oluşturuyor.
Yaptığımız hesaplamalara göre, Avrupa'da 1 milyon TL’ye satılan bir aracın Türkiye'deki fiyatı 2,5 milyon TL’yi bulabiliyor. Bazı üst segment modellerde bu fark 5-8 milyon TL’ye kadar çıkıyor. Bu veriler, Türkiye’de otomobilin artık bir ulaşım aracı değil, devlete yüksek gelir sağlayan bir vergi kalemi olduğunu gösteriyor.
Avrupa Bir Araba Satıyor, Türkiye Devlete Gelir Yazıyor
Avrupa ülkelerinde otomobil fiyatları, genellikle vergisiz baz fiyat üzerine eklenen ortalama %20 KDV ile belirleniyor. Ancak Türkiye'de tablo çok daha karmaşık ve ağır. Önce vergisiz satış fiyatına göre aracın matrahı belirleniyor, ardından ÖTV uygulanıyor. Son olarak bu ÖTV'li tutarın üzerine bir de KDV ekleniyor.
Bu zincirleme vergilendirme sistemi nedeniyle, aracın üretici fiyatı ile son kullanıcı fiyatı arasında devasa farklar oluşuyor. Özellikle 1.6 litrenin üzerindeki motor hacmine sahip araçlarda ÖTV oranı %160’a kadar çıkabiliyor.
Bu tabloda Türkiye ile Avrupa arasındaki vergili fiyat farkları açıkça ortaya konuluyor:
Türkiye ile Avrupa Arasındaki Fiyat Farkları
(1 Euro = 47,74 TL baz alınarak, Temmuz 2025 verisi)
| Model | Ülke | Avrupa Fiyatı (€) | Türkiye Fiyatı (₺) | Fiyat Farkı (₺) | Uygulanan ÖTV (%) |
|---|---|---|---|---|---|
| Peugeot 208 1.2 PureTech | Fransa | 24.120 | 1.947.792 | +796.303 | 70% |
| BMW X5 40i | Fransa | 151.200 | 11.915.904 | +4.697.616 | 160% |
| VW Golf 1.5 TSI | Hollanda | 40.112 | 2.887.315 | +972.368 | 80% |
| Audi Q7 55 TFSI | Hollanda | 149.435 | 12.660.648 | +5.526.621 | 160% |
| Ford Focus 1.0 EcoBoost | İngiltere | 35.712 | 2.872.993 | +1.168.102 | 70% |
| Dacia Duster ECO-G | Avusturya | 22.140 | 1.516.455 | +458.760 | 45% |
| Fiat Egea (Tipo) 1.4 Fire | İngiltere | 25.800 | 1.670.827 | +443.249 | 70% |
| Honda Civic e:HEV | İrlanda | 44.800 | 3.244.970 | +1.103.378 | 80% |
| Porsche Cayenne Turbo | Avusturya | 234.000 | 19.587.024 | +8.396.424 | 160% |
| BMW X6 M60i | İrlanda | 174.900 | 13.946.112 | +5.593.962 | 160% |
Bir BMW'nin %72’si Devlete Gidiyor
Vergi yükü sadece düşük segmentte değil, lüks araçlarda da büyük bir gelir kaynağına dönüşmüş durumda. Örneğin BMW X5 modeli Avrupa’da 151.200 Euro’ya satılırken Türkiye’de bu aracın fiyatı yaklaşık 11,9 milyon TL. Aynı aracın Avrupa satış fiyatının TL karşılığı ise yalnızca 7,2 milyon TL. Aradaki 4,7 milyon TL’lik farkın tamamı vergiden oluşuyor.
Yani bu araç satıldığında, devlet üreticiden daha fazla kazanıyor. Klasik tabirle söylemek gerekirse, bu ülkede otomobil satılmıyor; devlet için gelir fişi kesiliyor.
Orta Sınıfın Ulaşımı Hayal Oldu
Clio, Focus, Golf gibi orta sınıf araçlar bile, bugün Türkiye’de 2-3 milyon TL aralığında satılıyor. Avrupa'da 700-800 bin TL’ye satılan bu modeller, Türkiye’de aynı vergi yüküne maruz kalınca geniş kitleler için ulaşılamaz hale geliyor.
Üstelik ikinci el piyasasında da bu vergi yükü nedeniyle fiyatlar yapay şekilde yukarıda kalıyor. Türkiye’de ikinci el araç almak bile çoğu vatandaş için artık uzun vadeli finansman planları gerektiriyor.

Direksiyona Devlet Oturmuş
Bugün Türkiye'de bir araç satın aldığınızda, o aracı aslında üreticiden değil, devletten alıyorsunuz. Motoru, lastiği, direksiyonu değil; ÖTV’yi, KDV’yi, matrah dilimlerini konuşuyorsunuz. Araba almak bir ulaşım ihtiyacı değil, adeta vergi testine dönüşmüş durumda.
Vergisiz haliyle Avrupa’dan çok daha ucuza mal edilen bu araçlar, Türkiye’de milyonlarca liralık etiketlerle satılırken, alıcı sadece sürücü değil, aynı zamanda vergi mükellefi oluyor.
Kısacası:
“Avrupa üretiyor, Türkiye devlete çalışıyor.”
